6 redenen om SEO uit te besteden voor mkb’ers
SEO genereert 1000%+ meer verkeer dan organische social mediaverkeer. (BrightEdge)
Het uitvoeren van een zoekmachine optimalisatie draagt bij aan een hoger positie in zoekmachines. Je verliest klanten als jouw bedrijf niet voorkomt op de eerste pagina van een zoekresultaat. Ruim 50% van de bezoekers negeert bedrijven die niet voorkomen op de eerste pagina.
1. Je bouwt organische autoriteit op
Door waardevolle content te schrijven dat bezoekers helpt met hen problemen word je door zoekmachines gezien als een betrouwbare website. Dit voer je uit door regelmatig te posten op social media en informatieve blog artikelen te schrijven. Het is ook belangrijk om ‘backlinks‘ (links van externe website die naar jouw website verwijzen) op te bouwen. Voor het bouwen van backlinks is het van belang dat er links wordt vergaard van website die een hoge autoriteitsscore hebben en als expert worden gezien in de markt.
Tips
- Je kunt zelf websites zoeken en vragen of jij een gastbijdrage mag leveren door bijvoorbeeld een blog te schrijven. Hierin toon jij jou expertise van een bepaald onderwerp.
- Je gebruikt tools zoals Ahrefs of Ubersuggest om te kijken welke websites linken naar concurrenten maar niet naar jouw website.
2. Je laat het uitvoeren door een expert
Een expert/ervaringsdeskundige weet op welke zoekwoorden jouw bedrijf kan excelleren in zoekmachines. Daarnaast controleert een expert of jouw website op dit moment goed presteert door middel van een checklist. Hierin wordt er onder andere gekeken of jouw mobiele website voldoet aan de eisen van bezoekers en zoekmachines.
Daarnaast zorgt een SEO-expert ervoor dat je tijd bespaart. Het is een vak apart om met SEO bezig te zijn. De uren die jij erin insteekt in het verbeteren van de SEO kun je beter gebruiken voor andere belangrijke zaken voor een ondernemer.
Tip: Laat een partij met wie je in gesprek ben een kleine SEO-audit uitvoeren van je website vooraf aan de samenwerking.
3. Technische SEO
Daarbij is de technische SEO gedeelte van een website heel erg belangrijk voor jou prestaties binnen zoekmachines. Het is onder andere belangrijk dat jouw website mobielvriendelijk is en snel. Vervolgens is het belangrijk dat er een XML-sitemap is die communiceert met zoekmachines om jouw pagina’s te valideren. Er zijn vele aspecten die voor een gewone ondernemer niet snel en goed uit te voeren zijn. Het aanmelden van je website bij Google Search Console zorgt ervoor dat jouw website sneller gevonden wordt oftewel geïndexeerd.

Tip: Meld jouw website aan bij Google Search console om nog sneller geïndexeerd te worden. In dit artikel vind je een handleiding om het zelf uit te voeren of vraag jouw webdesigner het voor jou uit te voeren
4. Wordt beter vindbaar in jouw omgeving
Ruim 50% van alle zoekopdrachten bevat een locatie (99Firms, 2022). Dit betekent dat jouw doelgroep met vragen zit of jouw hulp nodig heeft in jouw directe omgeving. Er zijn 3.5 miljard zoekopdrachten per dag (Online, 2021). De marktpotentie is enorm.
Daarom is het belang om hierin te investeren door bijvoorbeeld ten eerste je bedrijf aan te melden bij Google my business. Google is het meest gebruikte zoekmachine in de wereld. Google beloont bedrijven met een hogere score dat bijdraagt aan een betere rangschikking als er een volledige bedrijfsinformatie is geleverd.
Tot slot kun je samenwerken met ondernemers uit de omgeving door naar elkaar te verwijzen. Hiermee verhoog je jouw autoriteit in zoekmachines.
Tip: Benader lokale mediabedrijven om jouw website uit te lichten op hun platformen. Stel een nieuwsbericht op waarin je verwijst naar kenmerkende activiteiten die gepland staan.
6. Verhogen van bezoekers en kwalitatieve bezoekers
Door gerichte zoekwoorden te gebruiken en content te leveren die antwoorden geven op klantvragen trek je meer bezoekers maar ook kwalitatieve bezoekers. Ten eerste heeft dit te maken met de relevantie die jij aanbiedt. Door content te leveren die relevant is voor een klant beloont Google jou met een hogere rangschikking. Als voorbeeld gegeven: een klant zoekt met de volgende zoekwoorden: ‘leads verzamelen via zoekmachines’. Als bedrijf kan jij dan een blog schrijven met als titel ‘hoe kan ik leads verzamelen via zoekmachines’ In deze content lever jij uitwerkingen mee waarmee de bezoeker aan de slag. Vul deze content aan met video, infographics, whitepapers etc. Hiermee lever jij waarde aan de bezoeker en Google beloont jouw hiervoor.

In het voorbeeld hierboven is een ‘long tail zoekwoord’ voorbeeld meegegeven. Dit betekent dat het zoekopdracht 3 tot 5 zoekwoorden bevat. Short tail zoekopdrachten bevatten twee zoekwoorden. 70% van alle zoekopdrachten bevat ‘long tail’ en 30% bevat short tail’. In het artikel van Yoast.com wordt het nut van Long tail zoekwoorden gebruiken uitgebreid uitgelegd.
Tip: Gebruik ‘long tail zoekwoorden’ in je content om kwalitatieve bezoekers aan te trekken.
Conclusie
Er kan geconcludeerd worden dat SEO een intensieve traject is maar op lange termijn zeer belonend is. Door te investeren in SEO bouw jij geleidelijk aan een website dat betrouwbaar en relevant is voor haar doelgroep. Hierdoor kun als ondernemer kwalitatieve bezoekers aan trekken die klant worden maar ook herhaalaankopen zullen uitvoeren.
Daarnaast kun jij als ondernemer focussen op de kerntaken van het bedrijf.
Welke tip ga jij gebruiken?
SEO hulp nodig?
Heb jij hulp nodig met jouw SEO of wil je vrijblijvend een gesprek aan. Neem dan contact met mij op.
Mocht mijn artikel niet volledig zijn of je hebt opmerkingen plaats dan een reactie in het reactieveld.
info@allinmarketingagency.nl

