‘93% van klanten zullen eerst recensies lezen van lokale ondernemers om een idee te krijgen van de kwaliteit. (Meerreviews.nl, 2021)’
Het is een oerinstinct dat wij geloven wat mensen over een product of dienst zeggen. In de oertijd werd deze communicatie gebruikt om te overleven. Dan wist men waar het gevaar zat.
Deze overlevingstechniek wordt natuurlijk niet op deze manier nog gebruikt. Het wordt nu gebruikt om vertrouwen van nieuwe klanten te winnen. Tegenwoordig vind je het als bezoeker vreemd als een website geen review of over een testimonial beschikt. Het is een verleidingstechniek dat door grote bedrijven zoals Bol.com of Coolblue wordt gebruikt.
Effecten van testimonials
Om een beeld te geven van de impact die testimonials hebben voor een ondernemer zijn er een aantal impacts meegegeven van deze krachtige marketinginstrument
– 72% van de consumenten geven aan dat hen vertrouwen in een merk groeit bij positieve testimonials (Big commerce)
– Je genereert 62% meer omzet per website bezoeker (Big commerce)
– 70% van de mensen vertrouwen reviews en aanbevelingen van vreemden (Nielsen)
Wat zijn de voordelen voor het toepassen van testimonials?
– Je levert social bewijs
o Mensen geloven eerder wat anderen over jou zeggen dan wat jij over jouw producten of diensten verteld
– Boost voor je conversie
o Doordat je een krachtige testimonials plaats op de juiste locatie in de website voor een klant waarin er herkenning plaats vindt over hetzelfde problemen gaan bezoekers sneller over op aankoop.
– Verdien een hogere SEO-score
o Door overtuigende testimonials blijven klanten onder andere langer op je website. Hierdoor herkent Google jou als een betrouwbare website. Google gaat jouw website hoger in de zoekresultaten vermelden.
– Verhoog jouw status als expert
o Betrouwbare en oprechte testimonials laat de buitenwereld zien dat jij een vakman bent in jouw branche.
Verschil tussen testimonial en review?
Het grootste verschil tussen een testimonial en review is dat een testimonial een uitgebreid interview is van een klant. Hierin ga je op zoek naar authentieke meningen van een klant en dit licht je uit op je website. Dit zijn meestal klanten die jouw product of dienst vaker hebben gebruikt. Bij een testimonial gebruik je een vragenlijst om oprechte klantverhalen te verzamelen.
Terwijl een review een middel is dat klanten de mogelijkheid geeft om een beoordeling achter te laten van een bedrijf. Dit vindt plaats zonder een directe tussenkomst van de organisatie.
In beide manieren ontvang je een beoordeling van een klant. Bij het verzamelen van testimonial is mijn ervaring dat deze beoordelingen wat meer diepgang geven dan een review. Er wordt door gevraagd bij klanten om een goed beeld te schetsen wat het product of dienst heeft, betekent voor de klant.
Type testimonials
Je kunt testimonials schriftelijk verzamelen of door een video samen te stellen.
Het uitvoeren van een schriftelijke testimonial vergt in praktijk minder tijd dan het samenstellen van een video testimonial.
Een video testimonial is moderner omdat de gemiddelde internetgebruiker steeds meer video kijkt dan teksten leest. 69% van de respondenten geeft aan liever om korte video’s te bekijken.
Voor Josscuts een kapperszaak in Rotterdam centrum heb ik een aantal testimonials verzameld en dit ziet er als volgt uit op de website:

Waar kan je jouw testimonial plaatsen?
Er zijn verschillende mediums waar je een testimonial kunt plaatsen. Je kunt het bijvoorbeeld op de volgende mediums plaatsen:
– Website
– Social media
– Advertenties
– Flyers
– Banners
Conclusie
Er kan geconcludeerd worden dat testimonials een krachtige marketingtool is dat voor veel conversie kan zorgen. Het is wel belangrijk dat je oprechte testimonials verzameld want je doelgroep prikt hierdoorheen. Daarbij is het belangrijk om het op de juiste pagina voor de juiste doelgroep te plaatsen.
Het verzamelen van testimonial neemt wat tijd in beslag, maar zodra alles is verzameld gaat het jou als bedrijf veel op leveren.
Welke vorm van testimonial ga jij hanteren?
Wil jij een vragenlijst ontvangen inclusief stappenplan?
Laat een bericht achter in de comments met je e-mailadres en je ontvangt het document in jouw mailbox.
Inspiratie
Mijn artikel over testimonials is geïnspireerd door meester content schrijver Aartjan van Erkel. Mede door zijn inzichten ben ik gaan geloven in de kracht van testimonials. Ik raad je ook aan om zijn boek te lezen ‘maak ze gek’. Dit is een boek dat je als marketeer hoort te lezen maar voor een ondernemer ook zeer handig.

Bronnen:
- Maak ze gek, Aartjan van Erkel, 1 juli 2016
- Influence the Psychology of Persuasion, Robert B. Cialdini Ph.D. 1 mei 2021
- https://meerreviews.nl/google-reviews-feiten-en-cijfers-2021-top-50/
- https://boast.io/20-statistics-about-using-testimonials-in-marketing/
